اعتیاد به اینترنت

اعتیاد به اینترنت

Internet Addiction Test


IAT

اعتیاد به اینترنت

Internet Addiction Test


IAT

  • 20
    تعداد سؤال‌ها
  • 15 دقیقه
    زمان اجرا
  • 18
    تعداد اجرا
  • 20
    تعداد سؤال‌ها
  • 15 دقیقه
    زمان اجرا
  • 18
    تعداد اجرا
هدف

ارزیابی میزان وابستگی به اینترنت

مبلغ آزمون بعد از پاسخ به سؤالات (و قبل از نمایش خروجی آزمون) از شما دریافت خواهد شد. توجه : درصورت تمایل می‌توانید هم‌اکنون نسبت به اشتراک خود در سایت اقدام نمایید (از طریق منوی کاربری - خرید اشتراک). دراینصورت با اجرای همه‌ی آزمون‌های سایت تا پایان اشتراک، از شما مبلغی بابت آن دریافت نخواهد شد.

اصطلاح اعتیاد به اینترنت اولین بار توسط گلدبرگ به عنوان یک اختلال معرفی شد و دکتر کیمبرلی یانگ، مؤسس و رییس مرکز درمان اعتیاد به اینترنت، نخستین پژوهش‌ها را در زمینه وابستگی به اینترنت، در سال 1996 در کنفرانس تورنتو مطرح کرد. این دو پژوهشگر در مراجعین خود با افرادی مواجه می‌شدند که بیش از حد معمول، به استفاده از اینترنت می‌پرداختند و در هنگام دوری از اینترنت، با برخی از علائم نظیر عصبانیت و پرخاشگری که نشانه بالا رفتن دامنه تنش عصبی در آن‌ها بود، دچار می‌شدند. پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ (IAT)  در سال 1988 توسط کیمبرلی یانگ ساخته شد و در زمینه سنجش اعتیاد اینترنتی مورد استقبال بسیاری قرار گرفت. سؤالات این آزمون بر اساس ملاک‌های (DSM-IV-TR) اختلال قماربازی بیمارگون طراحی‌شده‌اند؛ چرا که گمان می‌رود اختلال اعتیاد به اینترنت شباهت زیادی با اختلال قماربازی بیمارگون دارد.

کاربر گرامی، لطفاً  هنگام پاسخگویی به سؤالات، تنها زمان‌هایی را در نظر بگیرید که در فضای مجازی بوده اید ولی کارهای علمی یا مربوط به کارتان را انجام نمی‌داده‌اید.

دسترسی به اینترنت، پدیده‌ای به شدت رو به گسترش است و هر روز تعداد بیشتری از افراد در زمره استفاده‌کنندگان فضای مجازی قرار می‌گیرند. گسترش استفاده از اینترنت با تمامی جنبه‌های زندگی از جمله تحصیل، شغل، خدمات بانکی، تجارت، پرداخت قبوض و حتی رأی‌گیری تلفیق شده است.

اینترنت امکانات فراوانی را در اختیار ما قرار داده است. یافتن اطلاعات گوناگون در کوتاه‌ترین زمان، برقراری ارتباط با دیگران بدون محدودیت جغرافیایی و زمانی و خرید اقلام گوناگون با فشار یک کلید، تنها تعدادی از امکانات مفید اینترنت محسوب می‌شود. با وجود این، خطرات بالقوه اجتماعی آن نیز همیشه موضوع بحث بوده است. از جمله‌ی این خطرات، گریز از رفتار مطلوب اجتماعی، افت تحصیلی و اعتیاد به اینترنت را می‌توان نام برد.

متخصصان، اعتیاد به اینترنت را نوعی استفاده از اینترنت می‌دانند که مشکلات روان‌شناختی، اجتماعی، تحصیلی و یا شغلی را در زندگی افراد دامن میزند. اعتیاد اینترنتی نوعی وابستگی جسمانی و روانی در افراد ایجاد می‌کند به گونه‌ای که نمی‌توانند برای ساعات طولانی از فضای مجازی دور باشند و اگر هم چنین موقعیتی پیش آید، از لحاظ روانی احساس آشفتگی می‌کنند و تنظیم هیجانات دشوار می‌گردد.
افرادی که دچار اعتیاد اینترنتی هستند سبک زندگی متفاوتی نیز پیدا می‌کنند، برای مثال فعالیت بدنی آن‌ها کاهش پیدا می‌کند و نسبت به سلامت فردی خود بی‌توجه می‌شوند، به شدت میزان روابط اجتماعی آن‌ها در زندگی روزمره تحت تأثیر قرار می‌گیرد، ساعت خواب نامنظم شده و زیاد بیدار می‌مانند و تحمل دسترسی نداشتن به فضاهای مجازی را ندارند.

آزمون اعتیاد به اینترنت (IAT)، یکی از معتبرترین تستهای مربوط به سنجش اعتیاد اینترنتی است که توسط دکتر «کیمبرلی یانگ» طراحی شده است. این آزمون میزان وابستگی شما را به اینترنت اندازه‌گیری می‌کند.

شاخص‌های اندازه‌گیری (مقیاس‌ها)
اجرای آزمون لیست آزمون‌ها