تست وسواس فکری- عملی

تست وسواس فکری- عملی

Obsessive–Compulsive Inventory Revised (OCI-R)


پرسشنامه تجدید نظر شده وسواس فکری- عملی

تست وسواس فکری- عملی

Obsessive–Compulsive Inventory Revised (OCI-R)


پرسشنامه تجدید نظر شده وسواس فکری- عملی

  • 18
    تعداد سؤال‌ها
  • 10 دقیقه
    زمان اجرا
  • 67
    تعداد اجرا
  • 18
    تعداد سؤال‌ها
  • 10 دقیقه
    زمان اجرا
  • 67
    تعداد اجرا
هدف

ارزیابی احتمال وجود مشکل وسواس فکری- عملی

عباراتی که در ادامه مشاهده خواهید کرد، به تجاربی اشاره دارند که بیشتر افراد در زندگی روزانه با آن روبه رو می‌شوند. لطفاً گزینه‌ای را که بهترین توصیف‌کننده رفتار شما در طول یک ماه اخیر است، انتخاب کنید.
 

مبلغ آزمون بعد از پاسخ به سؤالات (و قبل از نمایش خروجی آزمون) از شما دریافت خواهد شد. توجه : درصورت تمایل می‌توانید هم‌اکنون نسبت به اشتراک خود در سایت اقدام نمایید (از طریق منوی کاربری - خرید اشتراک). دراینصورت با اجرای همه‌ی آزمون‌های سایت تا پایان اشتراک، از شما مبلغی بابت آن دریافت نخواهد شد.

همه‌ی ما حداقل گاهی اوقات افکار ناگوار و نامعقولی داریم. ممکن است مواقعی چنین افکاری به ذهنمان خطور کند که: «نکند به کسی که دوستش دارم خشونت نشان دهم؟»، «آیا اجاق گاز را روشن گذاشته ام؟»، «آیا در ماشین بسته شد؟». اکثر افراد وقتی این افکار بروز می‌کنند، توجه کمی به آن‌ها کرده و در صورت وقوع، فوراً افکار را از سر خود بیرون می‌کنند. ولی افراد دارای مشکل وسواس فکری- عملی این‌گونه نیستند. آن‌ها گرفتار افکار کنترل ناپذیر و نفرت‌انگیز می‌شوند و به تشریفات ظاهراً بی‌معنی می‌پردازند. این افراد به این موضوع آگاه‌اند که ترس‌های آن‌ها کاملاً غیرواقع‌بینانه است و رفتار وسواسی آن‌ها بی‌معنی و بیهوده است ولی نمی‌توانند جلوی خود را بگیرند، انگار که مجبورند این رفتارهای تکراری را انجام دهند.
 

وسواس فکری-عملی مشکل نادری نیست؛ در واقع میزان شیوع آن در بزرگسالان بین 2 تا 3 درصد است و همچنین به نظر می‌رسد که زنان آسیب‌پذیر تر از مردان هستند. این مشکل معمولاً به صورت تدریجی واقع می‌شود و شروع آن در نوجوانی و اوایل بزرگسالی است.   

پرسشنامه تجدیدنظر شده وسواس فکری عملی (OCI-R) توسط «فوا و همکاران» در سال 2002 انتشار یافت. نسخه‌ای که هم اکنون در اختیار شماست، فرم کوتاه شده پرسشنامه است که با حفظ اعتبار و روایی، زمان و سهولت اجرای آن را بهبود می‌بخشد.

شاخص‌های اندازه‌گیری (مقیاس‌ها)
اجرای آزمون لیست آزمون‌ها